Hoe belangrijk zijn trainingen voor de ontwikkeling van medewerkers? In dit interview bespreken we met Sam hoe HR helpt bij de organisatie van trainingen. We bekijken welke soorten trainingen ze aanbieden, hoe ze bepalen welke trainingen nodig zijn en wat ze hopen te bereiken met deze trainingen. Al nieuwsgierig geworden? Lees dan verder
Welke soorten trainingen biedt HYP aan haar medewerkers?
Bij HYP bieden wij verschillende trainingen, zowel van interne – als externe coaches. De interne trainingen worden voornamelijk gegeven bij de inwerktrajecten, dit is voor mensen die nieuw beginnen bij HYP, maar ook voor mensen die een promotie hebben gemaakt. Op dit moment zijn we om die reden bezig om een trainingsplatform te ontwikkelen. Op dit platform is er een duidelijk doorgroeipad met de bijbehorende trainingen. Verder voorzien wij onze werknemers ook met trainingen van externe coaches. Hierbij worden trainingen gegeven over timemanagement, storytelling, omgaan met moeilijke situaties, etc. Een voorbeeld van een externe coach is Esther, zij geeft trainingen over bijvoorbeeld wetgeving, verzuim en contracten. Daarnaast is Esther één keer in de vier à vijf weken op kantoor, waarbij collega’s kunnen binnenlopen voor vragen of situaties waar zij tegenaan lopen. Naast Esther is Trudy ook een externe coach, zij is ook ontzettend belangrijk voor advies maar dan meer op de managementfuncties. Hierbij geeft ze advies op leidinggeven, gesprekstechnieken en nog veel meer!
Hoe bepalen jullie welke trainingen nodig zijn voor de ontwikkeling van jullie medewerkers?
Tijdens het inwerktraject is er een set aan trainingen die klaarstaat voor nieuwe collega’s. Op deze manier worden zij volledig klaargestoomd voor de werkzaamheden binnen HYP. Verder stimuleren wij onze medewerkers om aan te geven wanneer zij behoefte hebben aan een training, dit doen wij simpelweg door het wekelijks aan de afdelingen te vragen. Wanneer we opmerken dat een afdeling vaker tegen een obstakel aanloopt, plannen we hier een training voor in. Op deze manier proberen wij onze werknemers altijd de ruimte te geven om zichzelf verder te ontwikkelen.
Zijn er specifieke competenties of vaardigheden die jullie met deze trainingen proberen te ontwikkelen?
De competenties of vaardigheden die wij onze collega’s willen meegeven met de trainingen zijn verschillend. Dit komt omdat wij een breed scala aan trainingen geven aan onze collega’s. Denk aan overtuigen, storytelling, gespreksvaardigheden, houding, arbeidsovereenkomsten, wetgeving, etc. Ons doel met deze trainingen is dus niet alleen specifieke kennis bijbrengen en vaardigheden verbeteren, maar ook het ontwikkelen op diverse vlakken.
Hoe worden de effectiviteit en de impact van afgeronde trainingen geëvalueerd?
Momenteel doen we dit door actief feedback te vragen over de trainingen. Op deze manier kunnen we aanhoren of de training nuttig was en waar de training op verbeterd kan worden. Iedereen geeft namelijk op een anderen manier training. Door actief feedback te vragen kunnen we de coach helpen met het verbeteren van zijn of haar trainingen. Op dit moment vinden we dat er nog niet concreet genoeg wordt gekeken naar de impact van een training. Hier willen we wel naar toe door ‘huiswerk’ mee te geven na een training.
Ben jij klaar voor een leuke baan waar je jezelf kunt ontwikkelen? Bekijk dan onze interne vacatures of bel naar 076 – 303 37 00.