Harry Slagman geeft al jaren trainingen bij HYP. Zijn specialisatie? Het vertellen van verhalen! Met zijn inspirerende trainingen probeert hij anderen te helpen in het ‘storytelling voor business’. We hebben Harry een aantal vragen gesteld over zijn blik op ontwikkeling binnen deze skill.

Harry, vertel eens wat over jezelf!
Ik ben Harry Slagman, geboren en getogen in Hendrik-Ido-Ambacht, maar voor de liefde verhuisd naar Tilburg. Ik woon daar met mijn prachtige gezin: mijn vrouw, zoon en dochter. Ik heb vroeger sporteconomie gestudeerd, beide onderwerpen vind ik gaaf maar helaas heb ik ze nooit echt bij elkaar gebracht in mijn carrière. Mijn hobby’s staan veelal in het teken van bewegen, al werken mijn knieën niet altijd meer helemaal mee… Ik ga graag tennissen, speel graag padel en stap graag op de wielrenfiets. Mijn grootste passie binnen de sport is de Roparun, een 3-daagse estafetteloop van meer dan 500 kilometer tussen Rotterdam en Parijs. Ik loop zelf niet meer mee, maar ben nog wel betrokken. Het mooiste aan deze loop vind ik de verandering van een individuele sport in een teamsport, omdat het een estafette is.

Hoe ben je begonnen met Storybusiness?
Oók ik was ooit dat ventje die moest gaan werken, maar niet wist wat hij wilde gaan doen. Na lang wachten zeiden mijn ouders dat ik maar eens moest gaan kijken bij een uitzendbureau, daar hebben ze altijd wel iets. Mijn intakegesprek ging als volgt: “Ik zoek werk, het boeit me niet wat, ik heb geld nodig voor mijn vakantie, wat heb je voor me?”

Uiteindelijk raakte ik bij misschien wel 50 verschillende bedrijven aan het werk. Bij de ene een dag, de ander een week, ik deed echt alles. Op een dag kwam ik terug bij het uitzendbureau met mijn urenbriefje en wilde de Intercedent met me praten. Hij vertelde me dat ik ondertussen bij vrijwel alle klanten had gewerkt, makkelijk kon praten en mensen makkelijk kon verbinden. Hij vroeg me of ik wilde werken als intercedent, dat leek me wel wat. Vanaf dat moment werd ik gevangen door het recruitment vak. Ik vond Sales leuk en Recruitment leuk, en de grootste kick zat hem in het verbinden van ambities van mensen met de uitdagingen van bedrijven.

Na een periode wordt je vanzelf beter in je werk. Dit gebeurde bij mij ook, hierdoor mocht ik promoties maken. Stapje voor stapje werkte ik me omhoog in het bedrijf, tot ik het uiteindelijk schopte tot Commercieel Directeur. Wow, dat is vet hè!? Een mooi salaris, een dikke auto, een pak met stropdas, dan voel je je de koning hè?

Ik heb het drie jaar gedaan, maar kwam er uiteindelijk ook wel achter dat ik er niet altijd gelukkig van werd. Ik merkte dat ik een steeds groter deel van mijn tijd bezig was met koude dingen, zoals KPI, targets, etc. Na drie jaar was mijn batterij leeg en besloot ik een nieuwe route te bewandelen, dat heb ik toen ook niet gedaan.

Een paar maanden later zat er weer lucht in de pijp, ik had er weer helemaal zin in. Ik ging nadenken, wat wil ik doen, waar ben ik goed in, waar ben ik niet goed in, wat mis ik, waar gaat mijn hart sneller van kloppen, etc. Ik deed bij mijn laatste baan te veel ‘koude’ dingen en stond niet meer stil bij het verhaal dat erbij hoorde. Hierdoor ben ik stap voor stap begonnen met Storytelling. Eerst deed ik hier en daar een tryout, hierop kreeg ik goede reactie en dat voelde goed. Ik ben toen naar de KVK gegaan, heb mezelf ingeschreven en heb zeven jaar later de leukste baan die er is. Ik help mensen ‘koude’ zaken te verpakken in een verhaal!

Wat is je doel met Storybusiness?
Het zakelijke doel is natuurlijk mijn eigen onderhoud voorzien, haha! Het hoger gelegen doel is de ambitie om mensen ertoe te zetten ‘zichzelf mee te nemen’ naar het werk. De wereld wordt steeds functioneler, alles gaat over getallen, percentages, processen, dat is bijna zonde. Je doet zaken met mensen, niet met functionarissen. Ik hoor vaak medewerkers zichzelf simpel voorstellen. “Hoi, ik ben Kees en ik ben 48 jaar oud en werk ondertussen al 6 jaar bij…” Hier heb ik niks aan, ik wil JOU leren kennen! Hoe ga je ‘jezelf meenemen’ naar werk, hoe ga je het menselijk maken? Hoe ga je een koud onderwerp warm maken? Dát is het doel!

Waarom is storytelling (voor bedrijven) zo belangrijk?
Een voorbeeld: we zitten hier nu als twee mensen tegenover elkaar. Als we alleen maar een feitelijk dialoog met elkaar aan zouden gaan, dan zijn we elkaar zo kwijt. Een goed verhaal ontstaat eigenlijk uit vier vragen. Heb je kennis van zaken? Kan je het me uitleggen? Geloof ik je? Vertrouw ik je? Kennis hebben we allemaal, maar als je wil dat anderen je begrijpen heb je context nodig. In de uitzendbranche is het recept namelijk bijna altijd hetzelfde, iedereen zegt dat ze verder kijken dan het CV. Hoe ga je dit verhaal overbrengen. Is dat wel echt zo? Kun je me daar meer over vertellen? Hoe gaat dat proces dan. AXS Logistiek is meer dan een verzameling mensen, het zijn mensen met een verhaal, mensen die anderen helpen, mensen met drijfveren, mensen die anderen willen overtuigen. Als je je verhaal menselijk weet te maken, pas dan ga je elkaar begrijpen, pas dan ga je écht wat vertellen.

Hoe kan je deze skill nog verder ontwikkelen?
Klinkt cliché, maar doen, doen, doen! Ga proberen en kijk wat er tegenover je gebeurt, wat voor reacties krijg je? Probeer te leren van de besten, kijk naar TEDTalks, bezoek presentaties. Vraag je tijdens die momenten af, waarom blijft iets hangen en waarom niet? Soms ligt het aan het onderwerp, maar in 99% van de gevallen ligt het aan de manier van vertellen. Iets met emotie blijft veel meer hangen dan korte termijn stampwerk, bijvoorbeeld. Dit is ook de reden dat ik Geschiedenis veel makkelijker vond dat Duits op school, mijn docent Geschiedenis kon zijn verhalen met passie overbrengen.

Storytelling is écht geen soft skill, al denken mensen dat vaak wel. Je kan geweldige ideeën hebben, maar als je niet in staat bent om ze over te brengen, wat heb je er dan aan? Wat ik mee wil geven is dat storytelling een skill is die je moet beheren om stappen in je carrière te kunnen maken. Hoe hoger in de boom je zit, hoe meer lezingen je hebt, hoe meer presentaties je moet geven, hoe belangrijker het wordt om mensen de juiste kant in te laten bewegen. Zonder deze skill is dat moeilijk, zorgt dat je het beheerst. Je kan het leren!

Wat is je leukste ontwikkelingsmoment dat je hebt meegemaakt?
Ik kan niet zo snel één specifiek moment opnoemen, maar ik vind het vooral leuk om te zien dat mensen ’s morgens de training binnen stappen, de hele dag kraken, zweten en zenuwachtig zijn om vervolgens aan het einde van de dag een verhaal te vertellen dat niemand meer gaat vergeten. Door de dag heen ontdekken mensen dat ze veel meer verhalen te vertellen hebben dan ze dachten en dat het vertellen van verhalen echt een vaardigheid is.

Ik heb bijvoorbeeld smakelijk kunnen lachen om jullie collega Júlia. Je zou maar opgegroeid zijn in Sao Paolo en terechtkomen in Terneuzen. Dat is bijvoorbeeld een verhaal dat ik nooit meer ga vergeten, een prachtig verhaal wat je op zoveel manieren kan vertellen.