Blik achter de schermen: Hoe wij talenten begeleiden en laten groeien binnen het team. Benieuwd? Lees dan het interview met Alexander!
Wat is jouw aanpak bij het begeleiden van nieuwe stagiaires of werknemers in het team?
Ik geloof sterk in een hands-on aanpak als het gaat om het begeleiden van nieuwe stagiaires of werknemers in het team. Mijn aanpak is om kort de belangrijkste punten uit te leggen en vervolgens de nieuwe teamleden direct aan de slag te laten gaan. Natuurlijk blijf ik altijd beschikbaar voor vragen en begeleiding wanneer dat nodig is maar, ik ben ervan overtuigd dat mensen het beste leren door te doen.
Kun je voorbeelden noemen van dingen die je onderneemt om stagiaires en werknemers te helpen hun vaardigheden en competenties te ontwikkelen?
Tijdens de sollicitatiegesprekken vragen we altijd wat ze willen leren en wanneer ze tevreden zouden zijn. Zo kunnen we gericht hulp bieden en ervoor zorgen dat iedereen zich kan ontwikkelen op zijn eigen tempo. We zitten ook op een grote afdeling bij elkaar, zo valt het op als er iets wel of niet goed gaat en dan kunnen we ze daar mee helpen. Ik wil graag de werknemers/stagiaires in hun kracht zetten, dus iets laten doen wat ze goed kunnen en leuk vinden.
Hoe ga je om met uitdagingen of obstakels die stagiaires of werknemers tegenkomen tijdens hun leerproces?
Het is natuurlijk super belangrijk om in gesprek te blijven. Daarnaast is eerlijkheid super belangrijk; ik ben open en eerlijk naar mijn stagiaires en medewerkers toe en ik verwacht dezelfde openheid van hen. Met die open sfeer is het makkelijker om concrete afspraken en doelen te stellen.
Wat voor soort feedback geef je aan stagiaires en werknemers om hun groei en ontwikkeling te stimuleren?
Wij geven vrij directe feedback, want het is gewoon te druk om eromheen te draaien. Als iets goed gaat, geeft ik een compliment, maar als iets niet goed gaat, benoem ik dat ook. Ik geloof echt dat feedback essentieel is voor groei. Als ik zou stoppen met feedback geven, zou dat betekenen dat ik de hoop opgeef.
Vind je jezelf beschikbaar en bereikbaar voor vragen en begeleiding vanuit stagiaires en werknemers?
Ik zet echt alles op alles om daarvoor te zorgen en het is voor mij ook super belangrijk om dat uit te stralen. Ik zou het heel erg vinden als iemand denkt dat hij/zij niet naar me toe zou kunnen komen. Als er momenten zijn waarop ik niet beschikbaar kan zijn, benoem ik dat ook. De sfeer binnen ons bedrijf is namelijk ontzettend belangrijk; ik wil dat iedereen graag naar het werk komt.
Kom jij bij HYP werken? Solliciteer dan nu: https://hboyoungprofessionals.nl/werken-bij-hyp/