“Ik moet zeggen dat het afstuderen voor mij in het begin even wennen was, want eerst was ik in een bijbaan actief bij HYP, terwijl ik nu onderzoek moest doen als stagiaire. Tot in detail moest ik het proces binnen HYP kennen. Het leuke hieraan was dat ik tijdens deze onderzoeken veel heb geleerd over de kandidaten en bedrijven, daarnaast heb ik ook de markt goed leren kennen. Geloof het of niet, maar ik ben echt een stuk wijzer geworden van het schrijven van mijn scriptie!” vertelt Tobi lachend.
Tijdens het onderzoek ontdekte Tobi dat hij rekening moest houden met een belangrijke trend: de krappe arbeidsmarkt. In het tweede kwartaal waren er 144 vacatures per 100 werkzoekenden, terwijl dit in het eerste kwartaal nog 122 vacatures per 100 werkzoekenden was. Hij begreep dat werkgevers steeds selectiever werden en werkzoekenden steeds hogere eisen stelden. Dit inzicht zette hem aan het denken over de rol van personeelsbemiddelingsbureaus zoals HYP en hoe ze zich konden onderscheiden in een competitieve markt.
“Voor mijn scriptie moest ik een commercieel vraagstuk en een strategisch plan met elkaar in verband brengen en volledig onderbouwen. Ik ben aan de slag gegaan met het opzetten van een voordelen pagina, nieuwe uitnodigingen voor kandidaten en hoe wij beter om kunnen gaan met informatiewinning. Wat ik hier zo leuk aan vond? Ik kon op mijn eigen manier verbanden leggen en dit met mijn eigen denkwijze uitwerken. Het commerciële stuk komt hierin terug, dat vind ik heel gaaf want hier ben ik de afgelopen jaren veel mee bezig geweest! Ik ben hier ontzettend veel in ontwikkeld!”
Tobi liep tijdens het schrijven wel tegen een tegenvaller aan, het gebrek aan structuur in zijn onderzoek. “Ik ben als een gek gaan schrijven en onderzoeken. Het was voor mij handiger geweest om eerst een duidelijk stappenplan te maken. Wat moet er in mijn scriptie komen te staan en wat moet ik daarvoor gaan doen? Daarna alles stapsgewijs afwerken en gestructureerd je scriptie schrijven. Nu heb ik heel veel onderzoek gedaan en moest ik dit achteraf nog. Het laatste heeft mij veel tijd gekost, maar omdat ik zoveel informatie had verzameld kwamen daar ook interessante bevindingen uit. Alleen het filteren was iets minder lachen.”
“Wat ik nog wil meegeven aan degene die gaan afstuderen: SUCCES! Voor de afstudeerders van volgend jaar, heb ik 5 tips jou op een rijtje gezet:
- Lees je reader goed, maak hieruit voor jezelf een duidelijk overzicht met wat je moet doen. Zo kom je tegen het einde van je scriptie niet voor verrassingen te staan.
- Maak vooraf een stappenplan. Vaak kun je deze uit een van je boeken halen. Dan weet je zeker dat je het op de juiste manier aanpakt. (Dit werkt beter dan als een gek aan de slag te gaan!)
- Communiceer regelmatig met je begeleider. Bespreek regelmatig je voortgang, stel vragen en vraag om feedback. De input van je begeleider zal zeker zorgen voor een verbetering in je project en het helpt je eventuele obstakels te overwinnen.
- Neem pauzes en zorg goed voor jezelf. Het is verleidelijk om jezelf volledig onder te dompelen in je afstudeerproject, maar het is belangrijk om af en toe pauzes te nemen. Neem de tijd om te ontspannen, te sporten, vrienden te zien of andere activiteiten te doen die je energie geven.
- Wees trots op je prestaties. Afstuderen is een belangrijke mijlpaal in je carrière. Wees trots op het werk dat je hebt verzet en de vaardigheden die je hebt ontwikkeld.”
“Hoe ik nu de toekomst zie? Vanuit HYP heb ik meegekregen dat het belangrijk is dat je plezier hebt in hetgeen wat je doet. Dit vind ik overigens zelf ook heel belangrijk. Daarnaast wil ik graag werken bij een bedrijf waar ik mezelf kan ontwikkelen. Tot slot wil ik graag een diverse baan hebben, de hele tijd hetzelfde doen is niets voor mij! Bij HYP zit ik dus helemaal goed op mijn plek. Ik zal hier voorlopig werkzaam blijven na het afstuderen als Talent Specialist, met het doel om door te groeien naar Accountmanager. Ik ben vijf dagen in de week aanwezig en kan actiever bezig zijn met de klantzijde. Het lijkt mij onwijs gaaf om aan de slag te gaan voor de vele mooie bedrijven in Rotterdam, maar ook bestaande relaties uitbouwen en zelf nieuwe klanten in de randstad werven.”