De huisstijl van je bedrijf is verouderd en staat niet meer gelijk aan de missie en visie die het bedrijf heeft. Het is tijd voor een rebranding. Maar, waar begin je? Welke stappen loop je allemaal door? En met wie maak je de keuzes die doorslaggevend zijn?

Voor een succesvolle branding is het belangrijk om een aantal stappen door te lopen:

  1. Bepaal je doelen. Wat wil je bereiken met de rebranding? Wil je bijvoorbeeld je merkbeeld verbeteren, een nieuwe doelgroep aanspreken of gewoon voor een frissere uitstraling gaan?
  2. Wie ben jij? Wat straalt jouw bedrijf nu uit? Wat zijn je waarden? Of wat wil je uit gaan stralen? Breng dit goed in kaart en ga vanuit deze inzichten onderzoek doen.
  3. Doe onderzoek. Begin met een doelgroep onderzoek. Kijk wat hun behoefte zijn en hoe jij als bedrijf hierop kan inspelen. Daarnaast het ook belangrijk om onderzoek te doen naar je concurrenten. Waar kunnen jullie een slag in slaan en waar kan je van leren?
  4. Plannen. Maak een planning en duidelijke afspraken. Stel deadlines zodat niemand voor verassingen komt te staan en het voor iedereen duidelijk is wanneer wat gaat gebeuren.
  5. Bepaal je merkidentiteit. Welke kleuren kies je? Ga je voor een rond of juist een strak lettertype en hoe spreek jij je doelgroep aan? Breng dit allemaal in kaart in een brand book. Zo hebben jij en je collega’s een duidelijk overzicht wat de veranderingen zijn binnen de huisstijl.
  6. Communiceer de veranderingen. Zorg dat je doelgroep op de hoogte is van de veranderingen en communiceer dit duidelijk. Bijvoorbeeld met een toffe campagne op sociale media. Daarnaast is het ook belangrijk om de veranderingen intern te communiceren. Ga een keer met je collega’s zitten en geef ze een kijkje in het brand book.
  7. Implementeer je veranderingen: Zorg ervoor dat je nieuwe merkidentiteit consistent is doorgevoerd in alle aspecten van je bedrijf, van je website en sociale media tot je producten en verpakkingen.
  8. Meet de resultaten: Bepaal hoe je rebranding is ontvangen door je doelgroep en of je doelen zijn bereikt. Dit is belangrijk om te bepalen of verdere aanpassingen nodig zijn.

Houd er rekening mee dat rebranding een complex proces is. Het is belangrijk om de juiste stappen te volgen om te zorgen dat je de juiste boodschap uitstraalt naar je doelgroep, en om je doelen te bereiken.