Zenuwen voelen voor je sollicitatiegesprek is niet meer dan normaal. Je stelt jezelf kwetsbaar op dus het is niet heel gek dat je klotsende oksels hebt op weg naar het bedrijf. Het is vervelend want die zenuwen kunnen als een obstakel gezien worden. Er helemaal vanaf komen moet je niet willen. Het is hoe je met de zenuwen omgaat zodat je goed kunt communiceren. Er zijn gelukkig wat tips en tricks die je kan toepassen wanneer je merkt dat je hart wat sneller aan het kloppen is. HBO Young Professionals heeft ze voor jou op een rijtje gezet.

Laat het toe

Mensen denken vaak van zichzelf dat ze niet zenuwachtig mogen zijn. Je moet zelfverzekerd een gesprek ingaan, anders krijg je de baan niet denken ze. Wat eigenlijk onzin is. Stap een is sowieso dat je de zenuwen toe moet laten. Het is hartstikke logisch dat je het spannend vind, maar je doet het toch maar. Dan kun je daarna extra trots op jezelf zijn.

Ademhaling

Angst zit niet alleen in je hoofd, maar angst zit ook daadwerkelijk in je lichaam. Het is een lichamelijke reactie die niet te stoppen is. Je zit vaak hoger in je ademhaling, je gaat sneller en oppervlakkiger ademhalen waardoor je minder zuurstof binnenkrijgt. Wat je zou kunnen proberen is door je neus inademen en zachtjes uitblazen door je mond. Totdat je lichaam vanzelf in ademt. Op deze manier reset je je ademhaling als het ware en krijg je het meer onder controle.

Voorbereiding is het halve werk

Als je bij jezelf nagaat wat de echte reden van de zenuwen is, dan is dat negen van de tien keer dat je met je mond vol tanden komt te staan en niet weet hoe je op een vraag moet reageren. Dit is eigenlijk simpel op de lossen door je goed voor te bereiden. Wij bij HBO Young Professionals vertellen je sowieso alles wat je moet weten over de organisatie voor je op gesprek gaat via ons. Het is goed om informatie over de personen te hebben met wie je een gesprek hebt maar ook wat voor een vragen je kunt verwachten bijvoorbeeld. Vragen zoals: Waarom deze functie? Waarom bij dit bedrijf? Wat zijn je sterke en zwakke punten?. Hier kun je je makkelijk op voorbereiden zodat je niet voor verassingen komt te staan.

Fouten maken is menselijk

Denk vooral niet dat je geen fouten mag maken. Door te accepteren dat een foutje maken helemaal niet erg is, zorg je ervoor dat je ook daadwerkelijk minder fouten maakt. Als je tegen jezelf zegt dat je iets niet mag, is de kans groot dat het juist wel gebeurt. Dat is eigenlijk hetzelfde principe wanneer je ouders vroeger tegen je zeiden dat je absoluut niet mocht knoeien op je nieuwe spijkerbroek, wat dan vervolgens juist verkeerd ging.

Houding

Als je zelfverzekerdheid uitstraalt kom je al heel ver. Een open houding, rechte rug, schouders naar achteren en vriendelijke blik. Als je houding zelfverzekerd is dan word jij dat vanzelf ook een beetje meer. Je verdeeld je gewicht over beide benen en voeten zodat je stabiel staat. Daarnaast zorg je ervoor dat je hoofd, nek en de rest van je wervelkolom een rechte lijn vormen. Het is ook een hele effectieve methode om je armen te spreiden en diep in en uit te ademen. Dit triggered een ontspanningsrespons diep in je hersenen waardoor de lichamelijke verschijnselen van zenuwen verminderd worden.

Lach

Of het nou oprecht is of niet, lachen zorgt ervoor dat er stoffen in je hersenen vrijkomen die je zenuwen verminderen. Aan de universiteit van Kansas lieten ze proefpersonen hun hand een paar seconden in een bak ijskoud water doen. Allemaal kregen ze een verhoogde hartslag en meer stress. De proefpersonen aan wie werd gevraagd te glimlachen terwijl ze hun hand in de koude bak hielden, hadden minder stress en een minder hoge hartslag. Tijdens lachen maken je hersenen gelukshormonen aan. Daarnaast kom je enthousiast en open over als je een mooie glimlach opzet.