Kun je jezelf voorstellen en een stukje over jouw loopbaan vertellen?
Ik ben Larissa, 26 jaar, ik woon samen met mijn vriend en James in Rotterdam. Ik heb mijn MAVO afgerond, daarna ben ik naar het Grafisch Lyceum Rotterdam gegaan. Hierna heb ik twee tussenjaren genomen, waarna ik in een lunchroom ben gaan werken. Ik wist helemaal nog niet dat ik marketing wilde gaan doen. Het plan was eigenlijk om me na de studie een jaartje te oriënteren. Ik moest van mezelf de keuze maken, of werken, of een studie volgen. Uiteindelijk had ik besloten te gaan werken, maar het bedrijf waar ik aan de slag zou gaan ging failliet een week voordat ik startte. Erg onverwachts, maar vooral vervelend. Het was namelijk al september, dus de Hogescholen waren al begonnen. Uiteindelijk toch besloten om weer te gaan studeren, het werd de opleiding Communicatie.
Hoe ben jij hier terecht gekomen?
Ik was al een tijdje aan het solliciteren. Ik kwam heel toevallig bij HYP terecht via Ado, die er destijds niet werkte overigens. Ik ben toen in gesprek gegaan hier, maar heb toen toch voor een ander bedrijf gekozen. HYP zei me toen, “Mocht het toch niets voor je zijn, dan kun je altijd bellen!’’ Helaas was het bedrijf waar ik toen voor koos het ook niet helemaal voor mij, ik heb toen altijd HYP in mijn achterhoofd gehouden. Ik heb ze toen een belletje gegeven. Er ging net iemand weg uit het Marketingteam, het was dus een perfecte timing! Het heeft vast zo moeten zijn!
Even terug naar het begin, waarom heb jij voor een grafische opleiding gekozen?
Ik vond tekenen en creatief bezig zijn altijd heel leuk. Ik was 15 toen ik een keuze moest maken, dat vond ik best wel lastig. Ik was heel veel aan het uitsluiten voor mezelf, dingen afstrepen die ik niet leuk vond. Toen ik op de open dag van het Grafisch Lyceum was, leek een grafische opleiding me erg leuk. Het was ook een beetje een gok natuurlijk, ik wist ook helemaal niet wat ik wilde worden. De eerste jaren van grafisch vormgeven zijn ook erg oriënterend, dan is de opleiding nog heel breed. Daarna ga je keuzes maken en een bepaalde richting op. Na het eerste jaar wist ik al wel dat ik het heel leuk vond.
Wat leuk, ik wist ook niet dat je 2 tussenjaren gehad hebt. Best lang, knap dat je daarna de keuze hebt gemaakt om toch weer te gaan studeren..
Ik wist gewoon echt niet wat ik wilde na die opleiding. Ik had dan wel vier jaar gestudeerd, maar ik voelde me echt nog geen Grafisch Vormgever. Ik was ook nog maar 19 dus dat is nog aardig jong en dan ben je gewoon nog onzeker. Toen heb ik zelf projectjes voor vrienden gedaan en kreeg ik meer vertrouwen in mezelf. Op zo’n kunst school heb je heel veel mensen die super goed zijn, die zeker goed zijn in één specifiek ding. Ik had dat niet, ik vond alles wel leuk om te doen.
Wat vind je het leukste aan het werken hier?
De diverse werkzaamheden! Je hebt hier ook echt korte lijnen, ik kan heel makkelijk even naar mijn collega’s lopen als ik een vraag heb of iets moet afstemmen. Dan ben je ook weer even achter je bureau vandaan. De ene dag staan we op een evenent, de andere dag maken we foto’s van personeel, of we zijn heel druk bezig met een hele rebranding. Ook alle losse dingen eromheen zoals een bezoekje aan onze andere vestiging in Breda brengen.
Ik kan me hier daarnaast goed ontwikkelen. Er worden trainingen aangeboden door HYP. Ik ga nu bijvoorbeeld een SEO – en SEA training volgen en vanaf dat punt ga ik me daarin specialiseren, wat weer hele mooie kansen biedt. HYP denkt vooruit: én het team sterker te maken én om mezelf te ontwikkelen én het bedrijf te laten groeien.
Je hebt je al aardig ontwikkeld binnen HYP met het designen van de website bijvoorbeeld, hoe heb je dat ervaren?
Ja, ik had natuurlijk nog nooit een website gedesigned. Heel veel andere dingen al wel natuurlijk, maar nog nooit een website. “Ga het maar proberen. Als het niet lukt is het niet erg. Als het wel lukt dan is het mooi!” Het is gelukt! Zo ontwikkel je jezelf en kun je veel meer dingen in-house doen. Daarin zijn we het afgelopen jaar denk ik heel erg gegroeid.
Waar ben jij dan het meest trots op?
Hoe het marketingteam is veranderd. Het is best lastig om binnen te komen waar alles al loopt, want iedereen heeft z’n eigen maniertjes al. Maar ik denk dat we samen een manier hebben gevonden om het te laten werken voor iedereen.
Last but not least, er komt een kantoorhond…
Ik heb er heel veel zin in! Dat vind ik ook zo tof aan HYP, toen ik het voorlegde aan Patricia was ze direct heel enthousiast. Toen ik bij de andere collega’s ging checken of ze er akkoord mee zouden gaan, vond iedereen het een leuk idee. Ik krijg ook de mogelijkheid om af en toe thuis te werken dus er wordt ook meegedacht. De rest van de tijd kan hij dan lekker mee naar kantoor. Als ik één jaar in dienst ben gaat hij voor het eerst mee naar kantoor!