LinkedIn is niet langer slechts een online CV, het is de plek geworden voor professionele groei, netwerken en het vinden van nieuwe kansen. Hoe val je op in een netwerk van miljoenen gebruikers? Richelle deelt tips om je LinkedIn profiel naar een hoger niveau te tillen en je zichtbaarheid te vergroten.
Hoe val je op in een netwerk van miljoenen gebruikers?
Geef het zelf aan als je op zoek bent naar werk of stage, door je profiel ‘open to work’ aan te zetten. Daardoor ben je voor bedrijven die LinkedIn Recruiter gebruiken sneller zichtbaar. Zet ook al je werkervaring erop, het liefst een korte introductietekst over wie je bent, waarom je op zoek bent en wat je precies zoekt. Laat bepaalde certificaten en talen ook naar voren komen. Sommige bedrijven zoeken specifiek naar certificaten, bijvoorbeeld in verzekeringen. Als dat niet op je profiel staat, denken ze dat je het niet hebt, terwijl dat juist iets is wat je kan aantonen.
Welke tips heb je om je LinkedIn-profiel optimaal zichtbaar te maken?
Een profielfoto… Altijd een profielfoto toevoegen! Zorg ervoor dat je niet op vakantie bij een boom staat, maar dat je er professioneel uitziet. Het hoeft niet per se een professionele foto te zijn, desnoods maak je er eentje thuis tegen een muur. Vraag een huisgenoot om de foto te maken. Een goede profielfoto helpt vaak en zet je meteen 1-0 voor vergeleken met een vakantiefoto.
Welke onderdelen van een LinkedIn-profiel vallen recruiters het meest op en waarom?
Werkervaring is een van de eerste onderdelen die recruiters opvalt op een LinkedIn-profiel. Variatie in functies en werkgevers kan bijvoorbeeld laten zien dat iemand veelzijdige ervaring heeft opgedaan in verschillende omgevingen. Echter, als banen steeds van korte duur zijn, kan dat vragen oproepen over de achterliggende redenen. Het is altijd een goed idee om in je profieltekst of bij specifieke functies kort toe te lichten waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt, bijvoorbeeld vanwege tijdelijke projecten of persoonlijke groei. Een ander opvallend onderdeel is het ‘open to work’-gedeelte. Hier kunnen professionals aangeven welke functies, branches of locaties ze zoeken. Dit helpt recruiters enorm om snel en gericht de juiste kandidaten te vinden. Het benadrukt ook dat je actief openstaat voor nieuwe kansen, wat een positief signaal afgeeft.
Kijk je ook naar hoe vaak iemand bijdraagt of posts deelt?
Nee, als recruiter kijk je vooral naar iemands profiel, werkervaring, en opleiding. De bijdragen en posts zie je pas als je naar de normale LinkedIn gaat en dat is vaak een handeling te veel.
Wat zijn de meest gemaakte fouten op LinkedIn-profielen?
Geen profielfoto hebben of een onprofessionele foto gebruiken. Een andere fout is werkervaring niet op de juiste volgorde zetten. Als je de meest recente ervaring niet bovenaan zet, kan het lijken alsof je al lange tijd niet meer werkzaam bent. Verder heb je ook altijd één zinnetje bovenaan staan. Zorg ervoor dat dit up-to-date is: als je werkt, zet je functietitel en werkgever erop. Als je studeert, zet je je opleiding erbij en het jaar waarin je zit. Verouderde informatie, zoals nog steeds ‘student’ terwijl je al drie jaar werkt, moet je vermijden.
Heb je nog een advies dat je volgers wilt meegeven?
Blijven netwerken. Of je nu een sollicitatiegesprek hebt gehad of iemand goed kent, voeg iedereen die je kent toe op LinkedIn. Iedereens netwerk kan helpen in je zoektocht naar een stage of baan. Als jij ergens werkt en een collega nodig hebt, kan je via LinkedIn ook nieuwe mensen vinden.
Heb jij nog meer vragen over je LinkedIn profiel? Stuur ons Richelle gerust een berichtje, ze helpt je graag verder!