Daar ben je mooi klaar mee, net een nieuwe werknemer aangenomen, voeren ze de thuiswerkmaatregel in. Het digitaal aannemen en inwerken van personeel kan best een uitdaging zijnJe weet als werkgever ook niet wanneer het weer normaal wordt, dat is het lastige. Wat is nu de beste manier om nieuwe werknemers volledig virtueel in te werken, zodat zij vanaf huis zelfstandig aan de slag kunnen? Wij van HBO Young Professionals hebben wat tips op een rijtje gezet zodat het inwerken op afstand jou een stukje makkelijker af zal gaan.  

Creatieve introductie 

Normaal gesproken stelt de nieuwe werknemer zich de eerste dag voor aan alle collega’s op het kantoor. Door het thuiswerken is dit even een ander verhaal. Het is dus een goed plan om met het team een virtueel voorstelrondje te houden zodat alle collega’s zich kunnen voorstellen aan de nieuwe werknemer. Mocht dit niet mogelijk zijn is het ook leuk om iedereen te vragen om een kort filmpje van zichzelf op te nemen waarin hij of zij zichzelf voorstelt. Daarnaast is het ook leuk om een virtuele tour door het pand te maken een welkomstpakket dat thuis bezorgd wordt geeft de nieuwe werknemers ook vaak een welkom gevoel.  

Contactmomenten 

Medewerkers komen elkaar onder ‘’normale’’ omstandigheden tegen op de werkvloer waar zij even een praatje met elkaar maken. Voor een nieuwe medewerker geldt dit nu niet, betrek de nieuwe medewerker overal bij en plan regelmatig contactmomenten in met het team. Als je  een informele bedrijfscultuur heeft waarbij er vaak sociale activiteiten worden gepland, plan deze dan ook vooral virtueel in. Zo is het wat makkelijker voor de nieuwe werknemer om de bedrijfscultuur te proeven. 

Fijne werkplek 

Creëer een veilige, digitale werkomgeving die ergonomisch verantwoord is. Zorg er van te voren voor dat de nieuwkomer alle essentiële materialen ontvangt voor de eerste werkdag, denk aan een laptop met juiste documenten, e-mailadres etc..  

Persoonlijke buddy 

Koppel de nieuwe collega aan een ervaren iemand in een vergelijkbare functie, op deze snelle en persoonlijke manier maak je iemand efficiënt wegwijs. Een buddy zorgt voor het gevoel van vriendschap, persoonlijk contact en vertrouwelijkheid op de werkvloer. De nieuwe werknemer kan bovendien direct zijn of haar vragen stellen.  

Maak een takenlijst 

Het is sowieso goed om vanaf het begin duidelijk te maken wat de verwachtingen zijn. Stel een takenlijst op voor een compleet overzicht, zodat de nieuwkomer deze altijd nog op later of op zijn of haar gemak kan teruglezen.  

Laat het inwerktraject maar beginnen 

Van een goed en duidelijk inwerktraject profiteer je jarenlang, het is daarom belangrijk om hierin te investeren. Probeer er al met al voor te zorgen dat de nieuwe werknemer dezelfde wijze van inwerken krijgt als iedere andere collega die wel volgens de traditionele manier ingewerkt is.