Soms heb je van die dagen dat niks lijkt te lukken en je alleen maar uit het raam kunt staren. Echt een lekker voldaan gevoel heb je dan aan het eind van de dag waarschijnlijk niet. Alles is interessanter dan je werk en je krijgt je taken dus ook niet af. Klinkt dit je bekend in de oren? Productief zijn is niet per se harder werken, maar slimmer werken en het meeste uit de beschikbare tijd halen. Wanneer je meeste uit je dag haalt kun je trots op jezelf zijn. Wij hebben een aantal tips voor jou op een rijtje gezet zodat jij weer lekker kunt knallen op de werkvloer.

Overkoepelende doelen

Om te beginnen is het handig om doelen te stellen voor jezelf zodat jij richting geeft aan waar jij naartoe wilt. Dit kun je toepassen op zowel je werk als in jouw privé leven. Je kunt ze opschrijven op een plek waar jij er elke dag weer even aan herinnerd wordt om de motivatie erin te houden. Als je ze formuleert op de SMART manier maar jij je doelen nog duidelijker en inzichtelijker. Dat betekent dat ze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden zijn. Door je doelen op te schrijven worden ze tastbaar en blijf jij gefocust op wat je wilt bereiken.

Taken

Nu jij je overkoepelende doelen hebt uitgeschreven, kun jij de taken omschrijven die jij moet doen om je doelen te behalen. Op die manier weet je wat je af moet hebben voor het einde van de dag en geef je zo wat meer structuur aan je dag. Als jij je taken opschrijft staan ze op papier en creëer je meer rust in je hoofd. Je kunt ze op een takenlijst noteren. Je deelt deze takenlijst op in urgente en minder urgente zaken, zo kun je in een oogopslag zien waar je aan moet beginnen. Je kunt een tijd verbinden aan de taken zodat je weet hoelang je ongeveer over een bepaalde taak doet. Het is verstandig om niet je hele dag vol te plannen zodat je wat speling hebt voor bepaalde taken die tussendoor kunnen komen.

Stel jouw productiefste deel van de dag vast

Ontdek op welk deel van de dag jij het meest productief bent, veel mensen hebben dit vroeger op de ochtend maar dat verschilt per persoon. Wanneer jij dit uitvogelt voor jezelf kun jij op die manier je dagindeling maken. Veel chirurgen doen vaak de meest gecompliceerde operaties in de ochtend, omdat ze dan simpelweg scherper zijn. Mocht je niet precies weten wat nou jouw piekmoment is, dan kun jij dit een week lang testen wanneer jij taken hebt gedaan en hoelang je hiermee bezig bent geweest. Zo kom je er vanzelf achter wanneer jij het productiefste werkt.

Één taak tegelijk

Richt je aandacht op een taak tegelijkertijd. Zodra je die taak af hebt, ga je naar de volgende. Dit zorgt voor een verhoging van de productiviteit. Uit een onderzoek van de Harvard Business Review blijft dat er geen verschil is tussen mannen en vrouwen op het gebied van multitasking. Mannen zijn dus net zo slecht in meerdere dingen tegelijk doen als vrouwen. Wij denken vaak dat we aan het multitasking zijn, terwijl we in feite switchen van de taak die we aan het doen zijn. Het kost dan eigenlijk veel energie en tijd om van taak te wisselen wat daarom dus helemaal niet zo effectief is. Je kun je dus beter focussen op een taak, die afronden en door naar de volgende gaan. Mocht jij nu heel gemakkelijk af te leiden zijn tijdens de taak die je aan het doen bent, dan kun jij ervoor kiezen om de prikkels die jouw afleiden en waar je controle op hebt, te elimineren. Dus je telefoon uit het zicht te houden, of oortjes indoen wanneer de omgeving je afleidt. Zo kun jij ongestoord je taken afmaken.

Durf ook eens nee te zeggen

Ik snap dat dit hard aan kan komen, maar wij kunnen als mensen geen 100 dingen tegelijk doen op een dag. Je bent geen machine. Wat betekent dat je keuzes moet maken en prioriteiten moet stellen. Mocht je vaak verzoekjes krijgen van collega’s dan is het handig om eerst even je eigen takenlijst te bekijken voordat je klakkeloos overal ja op zegt. Je collega zou het waarschijnlijk ook wel begrijpen dat je druk bent en dat het nu niet zo goed komt. Daarnaast houdt niemand het vol om 8 uur aan een stuk door te werken. Probeer dus zo nu en dan even een rondje te lopen om zo even je hoofd leeg te maken, al is het maar 5 minuten.

Heb plezier

Wanneer je gelukkig bent op je werk verhoogd dit je productiviteit met 12%, wanneer je ongelukkig bent verlaagt dit je productiviteit met 10%. Onze hersenen werken beter wanneer wij ons goed voelen. Dit gelukkige gevoel verhoogd de creativiteit en het oplossingsgericht denken. Aangezien je als zelfstandige je passie volgt is werken met plezier waarschijnlijk geen probleem.