Hebben bedrijfsuitjes daadwerkelijk nut?

Eens in de zoveel tijd wordt er weer een bedrijfsuitje gepland. De datum is één ding, maar wanneer via Datumprikker.nl dan eindelijk een moment is bepaald (lees: 27 weken verder), komen de volgende vragen om de hoek kijken. Vragen zoals ‘waar gaan we dit keer heen; uiteten? Of toch een middagje paintballen?’. Het blijft iedere keer weer een opgave om het bedrijfsuitje vorm te geven en ondanks dat het voor heel veel mensen super tof is, zijn er ook altijd mensen die niet tevreden genoeg zijn. Dus zouden we dan nog wel bedrijfsuitjes moeten regelen? Is het niet zonde van het geld? Of in sommige gevallen: gewoon een gratis zuipfestijn?

Onze visie: bedrijfsuitjes zijn wel degelijk nuttig, mits er van tevoren een doelstelling aan gekoppeld wordt. Overigens geen SMART doelstelling, om maar in formele termen te blijven. Eigenlijk geef je gewoon antwoord op de vraag: ‘wáárom organiseren wij dit uitje?’.

Een doelstelling koppelen aan je bedrijfsuitje klinkt wat vergezocht, maar is erg eenvoudig en makkelijk realiseerbaar. Ga bij het opstellen van de doelstelling altijd uit van de kracht van een evenement, je raakt en bespeelt er flink de emoties mee. Een event/uitje is een zeer effectief communicatiemiddel. Gebeurtenissen en belevenissen blijven altijd beter hangen dan trainingen/monologen of briefings over verwachtingen. Snij een onderwerp aan en zie wat er gebeurt! En probeer vaste groepsvorming te voorkomen door bijvoorbeeld in spelvorm andere teams te laten samenwerken. Het is geen verplichting om stad en land af te reizen voor een potje Levend Stratego, een pub quiz is ook een prima alternatief!

Zit je nu al in de knoop met het bepalen van een simpele doelstelling voor je volgende bedrijfsuitje? Dan helpen wij je wel even op weg met een paar simpele ideeën:

– Motiveren van je medewerkers;
– Samenwerking van je medewerkers verbeteren;
– Competitie tussen medewerkers aanwakkeren;
– Iets vieren zoals een verhuizing, goede omzet of nieuw product;
– Kennismaking van nieuwe medewerkers;
– Klantrelaties versterken;
– Deskundigheid verbeteren;
– Loyaliteit en flexibiliteit van werknemers stimuleren;
– Omgang tussen management en team versoepelen.

Door middel van het selecteren en noteren van een doelstelling heb je een sterke basis voor het organiseren van het bedrijfsuitje. Zo kan je het uitje snel en efficiënt vormgeven. Na het uitje kan je jezelf ook gemakkelijk de vraag stellen of er aan de doelstelling is voldaan. Ja? Dat geeft hoe dan ook een tevreden gevoel. Én misschien het aller belangrijkste, ook al is het niet meetbaar, je geld wordt nuttig besteed!