Bij HYP vinden we het belangrijk om onszelf te blijven ontwikkelen, daarom worden er regelmatig zowel interne – als externe trainingen verzorgd. Zo ook de training Storytelling van Harry Slagman. Onze collega Femke vroeg Harry in een interview naar zijn ervaring met HYP en de trainingen die hij voor HYP verzorgd heeft.

Kan je kort iets vertellen over hoe je in de storytelling terecht bent gekomen?
Ik ben begonnen in de recruitment, iets wat ik heel erg leuk vond! Later bleek ik er ook nog eens aardig goed in te zijn! Bij goede resultaten werk je jezelf snel naar boven, dat lukte mij gelukkig en ik werd uiteindelijk directeur bij het bedrijf waar ik werkzaam was. Ik was hier heel ‘koud’ bezig en dit kostte mij veel energie. Het paste uiteindelijk niet echt bij me. Omdat ik bij het vertellen over getallen en procedures als directeur altijd een goed verhaal nodig had, was ik daarin ontwikkeld. Dat vond ik wel erg leuk! Eigenlijk ben ik zo stapsgewijs met storytelling begonnen. 

Kan je kort iets vertellen over wat de training inhoudt?
Wat ik bij HYP vooral probeer mee te geven, is om niet alleen met gespreksvaardigheden bezig te zijn bij je dagelijkse werk. Gespreksvaardigheden zijn erg belangrijk maar die leert de concurrent ook. Als je het verschil wilt maken moet je leren om niet alleen de feiten met de klant te delen, maar zorgen dat je echt een verbinding maakt. 

Hoe ben je uiteindelijk bij HYP terecht gekomen voor het geven van de training?
Ik heb ooit een keer op LinkedIn een post geplaatst en Sander haakte hierop in. Hij zei: ik wil hierover wel verder met je praten. Toen ben ik bij Sander op de koffie geweest en dat is het begin van mijn samenwerking met AXS en HYP. 

Wat was je eerste indruk van HYP?
Mijn eerste indruk was: “Wat zijn die mensen jong!” Wat ik leuk vind is dat jullie je specifiek focussen op een deel van de arbeidsmarkt, op de hbo-verlaters en tweede baanzoekers. Wat ik ook mooi vind is dat de mensen die bij HYP werken eigenlijk zelf de doelgroep zijn.

Wat was je eerste indruk van de mensen van HYP aan wie je de training moest geven?
De mensen die via HYP mijn trainingen volgen zitten daar niet omdat het van de baas moet, maar omdat ze oprecht wat willen leren. Ze willen in hun carrière vervolgstappen zetten en schuiven met de juiste ambities aan! 

Welke verhalen van HYP hebben je het meest geïnspireerd en hoe heb je deze verhalen in je trainingen verwerkt?
Het mooiste verhaal van HYP vind ik jullie ambitie om heel hard te groeien (wat jullie ook lukt), maar jullie doen dit zonder jezelf kwijt te raken. Wat ik mooi vind is dat jullie groeien maar niet ten koste van alles. Jullie veranderen niet in een “fabriek”. Jullie blijven persoonlijk en veel in contact met de klant.

Wat zijn enkele kenmerken van een goed verhaal?
Je verhaal moet op zin mijn in onverwachts element bevatten (een ijsberg). Als het verhaal te makkelijk verloopt, dan zit er geen enkele spanning in. Daarnaast is het belangrijk dat er mensen in je verhaal zitten. Als er geen mensen in het verhaal zitten, kunnen anderen zich niet identificeren in je verhaal. 

Wat is volgens jou de belangrijkste waarde van storytelling in de bedrijfswereld?
Verhalen maken alles menselijk. Een bedrijf bestaat uit heel veel verhalen. Als je iemand veel feitelijke informatie gaat vertellen, zal diegene dit snel vergeten zijn. Echte verhalen onthouden mensen veel makkelijker.

Kun je ons een voorbeeld geven van hoe storytelling kan helpen bij het aantrekken van klanten?
Verhalen helpen om een relatie op te bouwen. Als wij een goede relatie hebben is de kans veel groter dat je mij iets gunt, dat je een paar weken later bij me terugkomt of dat je tegen anderen vertelt dat ze bij mijn bedrijf moeten zijn.

Hoe heeft het werken met HYP bijgedragen aan je eigen professionele ontwikkeling en groei?
Doordat jullie zo jong zijn, kijken jullie anders naar de wereld. Door met HYP en met jongere mensen samen te werken blijf ik alert op wat nieuwe generaties belangrijk vinden en hoe dat past in mijn trainingen en in mijn manier van zaken doen. Dat vind ik erg belangrijk!

Wat waren enkele uitdagingen waarmee je te maken kreeg tijdens het geven van trainingen bij HYP?
Het is altijd een groep met verschillende mensen en daarmee bedoel ik mensen in loondienst en mensen stage lopen en dus nog studeren. Dat maakt dat de belangen van de mensen die er zitten net wat anders zijn. De een wil leren hoe die zijn werk beter moet doen en de ander is benieuwd hoe deze training bijvoorbeeld zou kunnen helpen bij het verdedigen van zijn/haar scriptie. Ik probeer mijn training dan zó te geven dat iedereen er wat aan heeft.

Wat vind je het leukst aan het geven van de training storytelling en waarom?
Wat ik het leukst vind is dat mensen vaak de training in komen en vaak denken dat ze het niet kunnen, of te spannend vinden. Ik vind het dan supergaaf dat aan het eind van de dag iedereen zijn/haar verhaal gaat vertellen, ze zich voorbereid hebben en het ze dan nog super goed lukt ook! Die trotse blik die ze dan hebben, dat is prachtig!

Ben jij nog op zoek naar een leuke uitdagende baan, met veel mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen? Neem dan een kijkje naar onze vacatures: https://hboyoungprofessionals.nl/alle-vacatures/